أولا: أنا عايزه أوضح حاجه وهي اني لما قلت عايزينك ترحل وتغور أنا مقصدتش بيها اني أشتم الريس, لأني ضد اسلوب الشتيمه حتي لو لناس احنا معارضنهم, يعني كون الناس وحشين مش مبرر عشان احنا كمان نكون وحشين.
لكن كلمة تغور أنا قصدتها بمعناها وهي الذهاب في الأرض والاختفاء, وهي ذكرت في القران الكريم بلفظ (غورا) في قصة صاحب الجنة الذي أتاه الله المال والأولاد وكان بيحاور صاحبه.
-------------------------------
أحمد مبرمج حر مررلي تاج بقاله فتره, ويجي القدر ان أحمد فؤاد مع نفسى يستجيب أخيرا ويرجع عالم التدوين عشان يدبسني في نفس التاج وتاج تاني كمان, علي العموم هعديهالك المره دي ياحمد عشان انت لسه راجع.
التاج الأول اللي مراروهولي هم الاتنين
هل كنت طالب شاطر فى المدرسة ؟
الحمدلله أه
ايه كانت احب مادة و اكره مادة ليك فى المدرسة والكليه ؟
كنت بحب الرياضه جدا وأنا في المدرسه, وكنت مؤمنه ان مفيش حاجه اسمها ان مسأله درست طريقة حلها ممكن ماتتحلش, أي مسألة تتحط قدامي لازم أحلها, وخصوصا المسائل الصعبه, بحبها جدا عشانها بتحتاج تشغيل مخ, وبيبان فيها الذكاء, ولنفس السبب حبيت الفيزياء جدا وأنا في ثالثه ثانوي.
ومكنتش بحب النحو والصرف أبدا ومحدش يقولي انت عربيه ازاي؟ ومش بحب الجغرفيا وعشان كده دخلت علمي وأنا ضميري مستريح.
في الكليه كنت بحب الفسيولوجي , والفيزياء, والرياضه طبعا, ومكنتش بحب الأورجانك رغم اني كنت بحبها في ثانوي, انما معرفش ليه كل اللي دخلو كليات علوم عندهم عقده من الكيمياء العضويه.
وكليتي حاليا, طبعا مش بحب النحو والصرف, وفي ماده اسمها قضايا معاصره أعتقد اني هحبها لأنها بتتكلم عن الاستنساخ والهندسه الجينية والحاجات دي أنا بحبها.
كنت عايز تطلع ايه وأنت صغير ؟
مش عايزين ضحك ماشي
كان نفسي جدا أطلع آلانه
أنا مش عارفه انت فاكرينها ولا لأ, بس هي كانت بتيجي في مسلسل أجنبي كده وأنا صغيره, هي غالبا كانت جايه من المستقبل, وكانت بتحارب راجل كده شرير, فانا كان نفسي اني أحارب الراجل ده جدا, وان يكون معايا المعدات اللي معاها عشان أحارب بيها كل الأشرار.
طبعا عمروكو مهتلاقو حد كان نفسه يطلع كده.
كده خلص التاج الأول الحمدلله نيجي بقي للتاج التاني بتاع أحمد فؤاد.
هل تسعد عندما يمرر لك أحدهم تاجا؟
الصراحه أنا بسعد لما التاج يمرر للناس مش ليا, وأحب أوي اني أدخل عندهم عشان أعرف كتوا ايه.
لكني مش بحبه يتمررلي وبحاول أهرب منه, بس دلوقتي بقيت بخاف لموت وأنا عليا تاج, أو بعد فتوة شيخ الأزهر الأخيره ممكن أكون كتمت الشهاده لو محلتهوش وكده يبقي أثم قلبي.
هل مقدار سعادتك أو شعورك أيا كان - عند تمرير التاج لك يختلف حسب المدون الذي يمرر لك التاج؟
الصراحه بتبسط برضو لما يتممرلي عشان بحس ان في ناس عايزه تعرف عني حاجات, وانهم عايزين يعرفوني أكتر, وبتبسط جدا لما يتمررلي من حد مش متوقعاه, لكن برجع أفتكر اني لازم أحله وأقعد أعيط.
هل تستمتع عند إجابتك عن أسئلة التاج؟
حسب السؤال, الأسئله اللي بتخليني أفكر أو أرجع لورا دي بحبها أوي.
هل ترى للتاج أهمية حقيقية ؟
أكيد طبعا, لأنه بيعرفنا علي بعض من جوه أكتر, وبيقربنا من بعض.
هل فكرت في عمل تاج خاص لك من قبل؟
الصراحه لأ, بس دلوقتي ممكن أفكر , عشان أدبس فيه الناس اللي بتدبسني.
هل تفضل قراءة أجوبة التاج عند المدونين الآخرين ؟ أم لا تهتم سوى بالتدوينات الأخرى فقط؟
ازاي بس, ده أنا بحب أقرأها جداااااااااااااااااااااا, لأني فعلا بكون عايزه أعرفهم أكتر.
عندما ترد على التاج ما الذي تراعيه أكثر؟
حسب الحاجه اللي التاج بيتكلم عنها, بس أنا بكون صريحه وحقيقي أنا مهربتش من سؤال أسوأ مدون في التاج اللي فات, لأني فعلا مش بدخل علي مدونات وحشه الحمدلله.
إلى من تحرص على تمرير التاج؟
لأصحابي الحلوين.
وللناس اللي أنا عايزه أعرفهم أكتر.
هل تحرص على قراءة اجابات من تمرر لهم التاج ؟ و هل تغير إجابتهم للتاج شيئا في ادراكك لهم ؟
انا مش لسه من شويه قايله اني طبعا بحب أقرأها, وطبعا اجابتهم للتاج هي اللي بتعرفني هم مين, ده طبعا بجانب كتاباتهم.
هل تلتزم حرفيا بأسئلة التاج ؟
أها
ما هي نوعية التاجات التي تفضلها ؟
حتي التاجات كمان هيبقي فيها أفضليه, يعني أي حاجه تبن اللي جوه الناس أكتر.
الحمدلله التاج التاني خلص, وكده يبقي أنا لسه في ذمتي تاج بتاع يوري وأوعدك اني هجاوب عليه ان شاء الله.
الحكمه الشهيره بتقول ايه؟
برافو عليكم
اللي اتدبس يدبس, وعشان كده جه بقي الدور علي الناس اللي هندبسهم.